Üstün Yetenekli Çocuklar İçin Yaratıcı Eğitim

Üstün Yetenekli Çocuklar İçin Yaratıcı Eğitim

Üstün yetenekli çocuklar için yaratıcı düşünce ve yaratıcı eğitim...

14.01.2022 175

Yaratıcılık, öğretme ve öğrenme sürecinde önemli bir unsur olarak ele alınır. Ancak her bireyin özgünlüğünün dikkate alınması önemli olmasına rağmen birçok okul bu özelliği bastırmak için eğitimsel önlemler almaktadır. Okul bağlamında, genel olarak yaratıcılık olması gerektiği gibi geliştirilmemektedir. Çoğu öğrenci, monoton ve tekrarlayan bir öğretim nedeniyle genellikle motivasyonsuz hissedebilir. Bu motivasyon eksikliği, öncelikle keşiflerini kendi başlarına yapan ve yeni anlama yolları icat eden üstün yetenekli çocuklarda olur.

Üstün zekalı öğrenciler son derece yaratıcı olduklarını ve özel eğitim ihtiyaçları için uyumlu bir katılıma ihtiyaç duyarlar. Ancak, üstün yetenekli öğrencilerin yaratıcı potansiyeli okul bağlamında yeterli katılım görmemiştir, çoğu zaman öğretmenler onlara katılmaya hazır değildir. Öğretmenlerin üstün yetenekli öğrencilerinin farklılıklarını ve ihtiyaçlarını anlamaları gerekir. Werle'ye göre (2003), her bireyin farklılıklarını öğrenmek önemlidir.

Bahia ve Triandade'e göre (2013), yaratıcı potansiyeli geliştirmek için eğitim uygulamaları önemlidir. Okulda yaratıcılığın gelişimi için bazı önemli konulara dikkat çekiliyor. Bunlar arasında şunları sıralayabiliriz: fikirlerin inşasını teşvik eden bir atmosferin yaratılması, fikirleri ifade etmek ve değerlendirmek için farklı medyaların kullanımı, çeşitli olasılıkları veya düşünme biçimlerini ortaya çıkaran üretim fikirleri, çoklu olasılıklar altında bakış açısı yeteneğini içerir; özgünlük ve yenilik, çünkü yaratıcılık orijinal ve alternatif ve benzersiz olasılıkların yaratıcısıdır.

Yaratıcı Düşüncenin Özellikleri

Üstün yetenekli öğrencilerde merak ve öğrenme isteği uyandırmak önemlidir. Bunun için yaratıcı potansiyellerini ve özgünlüklerini anlamak önemlidir. Yüksek potansiyelli öğrencilerin düşünme biçimleri, genellikle diğer öğrencilerin düşünme biçiminden farklıdır, çünkü genellikle üstün yetenekliler, düşünmelerinde tek bir fikirde bulunan birçok ayrıntıyı sunarlar, yanıtları nadirdir ve farklı yanıt biçimleri sunarlar. Alencar'a göre (2009), yaratıcı düşünmenin bazı özellikleri;

Bir fikrin içerdiği detayların miktarı,
Karar süreci, daha önce sunulan bir veya daha fazla fikrin yargılanması ve seçilmesi; olağandışı cevaplar
Aynı konuda farklı fikirlerin çokluğu veya miktarı
Düşünceyi değiştirebilme veya farklı yanıtlar tasarlayabilme

Üstün yetenekli çocukların öğrenme süreci, öğretmenler, yüksek potansiyele sahip öğrencilerinin ihtiyaçlarını anlamaya başladıklarında ve zorlukları temsil eden etkinliklere ihtiyaç duyduklarında etkili olur. Yaratıcılığın gelişiminin, her üstün zekalının merakını ve ilgisini uyandıran, öğrenciye yaratıcı, bağımsız, araştırmacı ve eleştirel düşünme olanağı sağlayan etkinliklerin hazırlanmasında iyi bir öğretmen eğitimine bağlı olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca öğretmenler, öğretme ve öğrenme süreci üzerinde daha fazla yansımanın olması için yeni fırsatlar sağlamalıdır.

Kaynak: https://www.tzv.org.tr//haber/6487